Pusterummet er en af flere inklusionsindsatser på Herfølge Skole for børn og unge, der har svært ved at være i klasse- og læringsfællesskabet, pga. følelsesmæssige udfordringer, gentagne konflikter, er kravafvisende, forlader undervisningen og på anden vis slår sig på rammen i de klasse- og læringskontekster de indgår i.
Formål: En skoledag, der skaber deltagelsesmulighed for alle børn.
Mål:
- Børn, som kommer i Pusterummet, får mulighed for at tanke op og igen have overskud til at være en del af klasse- og læringsfællesskabet.
- Teamet, evt. understøttet af inklusionsvejleder, arbejder målrettet med indsatser, der understøtter barnets deltagelsesmuligheder i klasse- og læringsfællesskabet.
Pusterummet:
- er altid en del af en handleplan eller kan aftales ad-hoc med inklusionsvejlederne eller alternativt ledelsen
- er bemandet med to voksne fra 2.-5. lektion inkl. pauser
- yder social og faglig støtte i form af low arrousal, omsorg, konfliktløsning, sansemotoriske aktiviteter, mindfulness, børneyoga mv
- hjælper eleverne tilbage i - og erstatter aldrig klasse- og læringsfællesskabet